РАЗРАБОТКА МАРКЕТИНГОВОЙ СТРАТЕГИИ РАЗВИТИЯ ЖИВОТНОВОДСТВА

  • Rustem A. Shichiyakh Кубанский государственный аграрный университет имени И. Трубилина
  • Irina N. Sycheva Алтайский государственный технический университет им. И.И. Ползунова
  • Inna N. Chernykh ФГБОУ ВО «МИРЭА – Российский технологический университет»
  • Ekaterina S. Lebedeva ФГБОУ ВО «МИРЭА – Российский технологический университет»
Ключевые слова: пантовое мараловодство, отраслевой подход, АПК, система индикаторов

Аннотация

Цель. В статье на основе стратегического анализа животноводства разработана маркетинговая стратегия устойчивого развития предприятий АПК на уровне региона.

Материалы и методы. В аналитической части произведен анализ развития животноводства в России и за рубежом. Дана оценка государственной поддержки отрасли на региональном уровне. Проведена сегментация рынка продукции мараловодческого комплекса, впервые проведена сегментация рынка мараловодческого комплекса Республики Алтай. Также разработана региональная маркетинговая стратегия развития отрасли.

Результаты. Исследована сущность стратегического маркетинга как новой формы управления региональной экономикой. Обоснована необходимость применения инструментов стратегического маркетинга для адаптации предприятий АПК к требованиям рынка. Показана роль агромаркетинга в развитии сельского хозяйства. Маркетинговые коммуникации выделены как один из инструментов развития животноводства.

Заключение. Определены региональные факторы, которые определяют развитие животноводства региона. Сформулирована маркетинговая стратегия для устойчивого развития мараловодческого комплекса Республики Алтай, применимая и для других регионов, где пантовое мараловодство играет значимую роль в региональной экономике.

Скачивания

Данные скачивания пока не доступны.

Биографии авторов

Rustem A. Shichiyakh, Кубанский государственный аграрный университет имени И. Трубилина

кандидат экономических наук, доцент, департамент менеджмента

Irina N. Sycheva, Алтайский государственный технический университет им. И.И. Ползунова

 доктор экономических наук, профессор, заведующая кафедрой «Менеджмент»

Inna N. Chernykh, ФГБОУ ВО «МИРЭА – Российский технологический университет»

кандидат экономических наук, доцент кафедры управления инновациями Института технологий управления

Ekaterina S. Lebedeva, ФГБОУ ВО «МИРЭА – Российский технологический университет»

кандидат экономических наук, доцент кафедры экономической экспертизы и финансового мониторинга Института комплексной безопасности и специального приборостроения

 

Литература

Ekonomika i menedzhment. Stat’i i uchebnye materialy [Economics and management. Articles and training materials]. http://topknowledge.ru/market/3850-agromarketing-i-ego-osobennosti-v-apk.html

Foreign economic activity / Government of the Republic of Altai. Gorno-Altaysk, 2020. https://www.altai-republic.ru/economy_finances/foreign-economic-activity/economic-activity.php

Glotko A. V., Ershova L.V. Ekonomika i Biznes. Gorno-Altaysk, 2018, pp. 58-63.

Grenroos K. Marketing uslug. Moscow: Izdatel’skiy dom Grebennikov. 2009, no. 1, pp. 2–12.

Ershova L.V. Upravlenie regionom: tendentsii, zakonomernosti, problemy: sbornik nauchnykh trudov [Management of the region: trends, patterns, problems: a collection of scientific papers]. Gorno-Altaysk: RIO GAGU, 2018. part 1, pp. 126-137.

Ershova L.V. Vestnik altayskoy akademii ekonomiki i prava. Barnaul, 2019, no. 9, pp. 41-51.

Ershova L.V. Razvitie resursnoy bazy pantovogo olenevodstva v Respublike Altay: dissertatsiya na soiskanie uchenoy stepeni kandidata ekonomicheskikh nauk [Development of the resource base of antler reindeer breeding in the Altai Republic: dissertation for the degree of candidate of economic sciences]. Novosibirsk, 2019. 204 s.

Zhigulina N.S., Efimova L.A. Molodoy uchenyy. Kazan’: OOO Molodoy uchenyy, 2019, no. 44, pp. 376-379.

Law of the Republic of Altai “On State Support for the Agro-Industrial Complex of the Republic of Altai” (as amended on June 13, 2018) dated June 25, 2003 No. 12-34. http://docs.cntd.ru/document/802005827

Zivere A. Kak potrebiteli menyayut industriyu biologicheski aktivnykh dobavok [How consumers are changing the dietary supplement industry]. Vedomosti, 2020. https://www.vedomosti.ru/partner/articles/2020/11/16/846805-potrebiteli-menyayut

Ivanova N.V. Vestnik Altayskogo gosudarstvennogo universiteta, 2011, no. 10 (84),pp. 108-113.

Karpova S.V. Marketing: teoriya i praktika: uchebnoe posobie dlya bakalavrov [Marketing: theory and practice: textbook for bachelors]. Moscow: Izdatel’stvo Yurayt, 2019, 408 p.

Climate. Official website of the Republic of Altai. Gorno-Altaisk, 2019. https://altai-republic.ru/about-the-region/climate/

Kozlova N.V., Petimko A.M. Ekonomicheskiy Vektor, 2020, no. 1 (20). pp. 80-86.

Kotler F. Marketing 4.0. Razvorot ot traditsionnogo k tsifrovomu. Tekhnologii prodvizheniya v internete [Marketing 4.0. A pivot from traditional to digital. Internet promotion technologies]. Moscow: Eksmo, 2017, 180 p.

Kotler F. Osnovy Marketinga. Kratkiy kurs [Fundamentals of Marketing. Short course]. Moscow: Vil’yams, 2007, 656 p.

Kudinova N. V. Razvitie marketingovykh kommunikatsiy khozyaystvuyushchikh sub”ektov khlebopekarnoy otrasli (na materialakh Pskovskoy oblasti): dissertatsiya na soiskanie uchenoy stepeni kandidata ekonomicheskikh nauk [The development of marketing communications of business entities in the baking industry (on the materials of the Pskov region): dissertation for the degree of candidate of economic sciences]. St. Petersburg, 2012, 205 p.

Madejski M. Reindeer breeding in Russia // Official site of the Association of reindeer herders of Russia. http://www.dba.org.ru/novosti-2

Maral-Asohra / “MARAL-ASOHRA” LLC. Gorno-Altaisk. http://asohra.ru/

Mezhov S.I., Tarasova A.Yu., Rudoy E.V., Afanas’eva T.A., Slobozhanin D.M. Mezhdunarodnyy sel’skokhozyaystvennyy zhurnal. Moscow, 2019, no. 2, pp. 52-57.

Moiseeva N. K. Strategicheskoe upravlenie turistskoy firmoy [Strategic management of a tourist company]. Moscow: Finansy i statistika, 2007, 230 p.

Biostimul LLC: site. Mayma. https://biostimul-altay.ru

Pantovye Vanny na Altae [Antler Baths in Altai] / Siberia-Altai LLC: website. Novosibirsk. https://www.sibalt.ru/info-gornyj-altai/771-pantovye-vanny-na-altae

Decree of the Government of the Republic of Altai “Development of agriculture and regulation of agricultural products, raw materials and food markets” dated September 28, 2012 No. 242 (as amended on August 14, 2020). http://docs.cntd.ru/document/473313505

Decree of the Government of the Republic of Altai dated March 13, 2018 No. 60 “On the strategy for the socio-economic development of the Republic of Altai for the period up to 2035”. https://altai-republic.ru/economy_finances/strategy-of-social-economic/

Decree of the Government of the Republic of Altai dated February 18, 2020 No. 41 “On approval of the procedures for state support of the agro-industrial complex of the Altai Republic and amendments to some decrees of the Government of the Altai Republic” (as amended on August 27, 2020 No. 285). http://www.gp.specagro.ru/region/document/id/3528589/day/12/month/11/year/2020

Popova I.S. Marketingovye issledovaniya po organizatsii proizvodstva i prodvizheniyu na rynok lekarstvennykh sredstv i biologicheski aktivnykh dobavok na osnove produktov pantovogo olenevodstva (v usloviyakh altayskogo biofarmatsevticheskogo klastera) : dissertatsiya na soiskanie uchenoy stepeni kandidata farmatsevticheskikh nauk [Marketing research on the organization of production and promotion on the market of medicines and dietary supplements based on products of antler reindeer breeding (in the conditions of the Altai biopharmaceutical cluster): a dissertation for the degree of candidate of pharmaceutical sciences]. Perm, 2018, 210 p.

Popova M.V. Konservirovanie i pererabotka vtorostepennoy produktsii pantovogo olenevodstva: dissertatsiya na soiskanie stepeni kandidata sel’skokhozyaystvennykh nauk [Canning and processing of secondary products of antler reindeer breeding: thesis for the degree of Candidate of Agricultural Sciences]. Barnaul, 2006, 134 p.

Department “All-Russian Research Institute of Antler Reindeer Breeding”. Barnaul, 2018. http://altniish.ru/otdel-vserossiyskiy-nauchno-issledovatelskiy-institut-pantovogo-olenevodstva

Development of the Concept for the development of the agro-industrial complex of the Altai Republic for 2016-2028. Ministry of Agriculture. Interim report on research. Gorno-Altaysk, 2015, 90 p.

Tsvetkova N. V. Vestnik assotsiatsii vuzov turizma i servisa. Volgograd: VSED, 2010, no. 2, p. 32.

Andrianova E.G., Golovin S.A., Zykov S.V., Lesko S.A., Chukalina E.R. Review of modern models and methods of analysis of time series of dynamics of processes in social, economic and socio-technical systems. Russian Technological Journal, 2020, vol. 8(4), pp. 7-45. https://doi.org/10.32362/2500-316X-2020-8-4-7-45

Belousova M., Aleshko R., Zakieva R., Karabasheva M., Gorovoy S., Kozhemov S. Development of equipment management system with monitoring of working characteristics of technological processes. Journal of Applied Engineering Science, 2021, vol. 19(1), pp. 186-192. https://doi.org/10.5937/jaes0-28855

Dudukalov E.V., Spabekov G.O., Kashirskaya L.V., Sevbitov A.V., Voronkova O.Yu., Vasyutkina L.V. Fiscal Goals of Regulating the Activities of the Institute of Controlled Foreign Companies in the Digital Economy. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 2020, vol. 8(2), pp. 972-983. https://doi.org/10.9770/jesi.2020.8.2(59)

Hilkevics S., Semakina V. The classification and comparison of business ratios analysis methods. Insights into Regional Development, 2019, vol. 1(1), pp. 48-57. https://doi.org/10.9770/ird.2019.1.1(4)

Goryushkina, N. Y. “Start All Business from the Beginning”: N.S. Mordvinov – Theorist of the Excise System for Tax Collection from Alcohol. Bylye Gody, 2021, vol. 16(2), pp. 527-534. https://doi.org/10.13187/bg.2021.2.527

Glotko A. V., Sycheva I. N., Dunets A. N., Kolupaev A. A., Makarov A. N., Anikienko N. N. Development of the regional agriculture through the cluster approach in Russian Federation. International Journal of Mechanical Engineering and Technology, 2018, vol. 9(11), pp. 1156-1168.

Kolupaev A. A., Redkin A. G., Voinova N. E., Karabasheva M. R., Rzayev A. Y., Makhanova T. A. Main attributes of tourism transportation infrastructure formation. International Journal of Mechanical Engineering and Technology, 2018, vol. 9(12), pp. 1185-1197.

Krasnyanskaya O.V., Mandych I.A. Management of marketing potential of the company. Russian Technological Journal, 2018, vol. 6(1), pp. 63-72. https://doi.org/10.32362/2500-316X-2018-6-1-63-72

Mandych I.A., Bykova A.V. Difficulties and prospects for the development of high-tech projects in the epoch of digital transformation of economy. Russian Technological Journal, 2021, vol. 9(2), pp. 88-95. https://doi.org/10.32362/2500-316X-2021-9-2-88-95

Mandych I.A., Bykova A.V. Trends in innovation and investment development of high-tech enterprises. Russian Technological Journal, 2019, vol. 7(5), pp. 79-92. https://doi.org/10.32362/2500-316X-2019-7-5-79-92

Pogosyan V. Change and variability of phenomena in complex social systems. Wisdom, 2019, vol. 13(2), pp. 95-103. https://doi.org/10.24234/WISDOM.V13I2.276

Yemelyanov V. A., Nedelkin A. A., Olenev L. A. An Object-Oriented Design of Expert System Software for Evaluating the Maintenance of Lined Equipment. 2019 International Multi-Conference on Industrial Engineering and Modern Technologies (FarEastCon), 2019, pp. 1-4, https://doi.org/10.1109/FarEastCon.2019.8934414

Voityuk I. N., Ivanchenko D. I., Khomyakov K. A. Hardware and software systems for rock quality control on conveyor belt. Gornyi Zhurnal, 2020, no. 5, pp. 67-71. https://doi.org/10.17580/gzh.2020.05.12


Просмотров аннотации: 319
Загрузок PDF: 495
Опубликован
2021-10-29
Как цитировать
Shichiyakh, R., Sycheva, I., Chernykh, I., & Lebedeva, E. (2021). РАЗРАБОТКА МАРКЕТИНГОВОЙ СТРАТЕГИИ РАЗВИТИЯ ЖИВОТНОВОДСТВА. Siberian Journal of Life Sciences and Agriculture, 13(5), 167-190. https://doi.org/10.12731/2658-6649-2021-13-5-167-190
Раздел
Междисциплинарные исследования